Koszty uzyskania przy zasiłku

Napisz jakie masz sugestie oraz pytania odnośnie działania programów R2płatnik, R2płatnikPRO, R2płatnikSBO. Możesz tu także zgłaszać wszelkie błędy, usterki czy nieprawidłowości nieopisane w części FAQ, z którymi spotkałeś się podczas pracy z programami.
KasiaL
Posty: 20
Rejestracja: czw, 23 stycznia 2014 7:51

Koszty uzyskania przy zasiłku

Post autor: KasiaL » czw, 23 stycznia 2014 7:54

Witam, mam problem z kosztami uzyskania, u pracownika który jest część miesiąca na zasiłku chorobowym i część miesiąca przepracował program liczy koszty uzyskania od wynagrodzenia i zasiłku a prawidłowo powinien tylko z wynagrodzenia. Jak to poprawić?
Awatar użytkownika
Monika
 
Posty: 477
Rejestracja: pt, 16 listopada 2007 8:24
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: Monika » czw, 23 stycznia 2014 8:59

Wygląda na to , że masz na liście płac Zasiłki ZUS składnik wynagrodzenia , którego tam nie powinno być.
KasiaL
Posty: 20
Rejestracja: czw, 23 stycznia 2014 7:51

Post autor: KasiaL » czw, 23 stycznia 2014 11:27

nie bardzo rozumiem, w którym miejscu niby miałabym mieć taki składnik wynagrodzenia? Przecież Zasiłki podlegają tylko opodakowaniu.
Awatar użytkownika
Monika
 
Posty: 477
Rejestracja: pt, 16 listopada 2007 8:24
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: Monika » czw, 23 stycznia 2014 12:17

Jeśli na liście płac ZASIŁKI ZUS znajduje się składnik , który do przychodu brutto ma ustawione Wynagrodzenie to wtedy na tej liście będą się liczyć koszty uzyskania.
KasiaL
Posty: 20
Rejestracja: czw, 23 stycznia 2014 7:51

Post autor: KasiaL » czw, 23 stycznia 2014 12:22

Dziękuję, sprawdzę, poszukam.
KasiaL
Posty: 20
Rejestracja: czw, 23 stycznia 2014 7:51

Post autor: KasiaL » pt, 24 stycznia 2014 8:49

Niestety w naszej firmie nie robi się osobnej listy ZASIŁKÓW ZUS, są one ujęte na głównej liście płac, a koszty uzyskania liczone są z wynagrodzenia i z zasiłku !!!
Awatar użytkownika
Monika
 
Posty: 477
Rejestracja: pt, 16 listopada 2007 8:24
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: Monika » pt, 24 stycznia 2014 10:11

To nie bardzo rozumiem o co chodzi. Jeśli jest jedna lista to koszty policzą się na niej w pełnej wysokości ze względu na to , że jest tam też część wynagrodzenia za ten miesiąc i to jest prawidłowe.
KasiaL
Posty: 20
Rejestracja: czw, 23 stycznia 2014 7:51

Post autor: KasiaL » pt, 24 stycznia 2014 11:45

Nie jest to prawidłowe gdyż koszty uzyskania ujmuje się tylko przy wynagrodzeniu za pracę i wynagrodzenie chorobowe, przy zasiłku już ich nie uwzględniamy.
Przykład: pracownik ma przepracowaną część miesiąca i przysługuje mu wynagrodzenie 100 zł, resztę miesiąca był na zasiłku i z tego tytułu przysługuje mu 1700 zł, to czy w takim wypadku powinny być uwzględnione koszty ? Nie !!! gdyż jego brutto jest mniejsze od kosztów uzyskania !!! podatek liczymy nie uwzględniając kosztów !!!

Przykład 2: pracownik ma przepracowaną część miesiąca, wynagrodzenie to 1700 zł, resztę miesiąca ma zasiłek chorobowy 350 zł, czyli koszty uzyskania liczymy z wynagrodzenia 1700 zł a nie z 2050 ?? bo przy zasiłku nie uwzględnia się kosztów. Program niestety do wyliczenia podatku uwzględnia całą kwotę 2050, i pomniejsza to o koszty uzyskania, a wyliczenie powinno zostać rozbite .
Awatar użytkownika
bs
 
Posty: 248
Rejestracja: pn, 22 grudnia 2008 15:00

Post autor: bs » pt, 24 stycznia 2014 12:39

koszty uzyskania przychodu od umowy o pracę są kosztami ZRYCZAŁTOWANYMI - są naliczane w pełnej wysokości dla całego przychodu - proszę zauważyć, że na rozliczeniu rocznym przychód od zasiłków i wynagrodzenia jest w jednym polu
<i>zanim zapytasz naciśnij F1</i>
KasiaL
Posty: 20
Rejestracja: czw, 23 stycznia 2014 7:51

Post autor: KasiaL » pt, 24 stycznia 2014 13:34

A w przypadku dwóch osobnych list ZASIŁKU ZUS i Wynagrodzenia, gdzie na liście wynagrodzenia mamy kwotę brutto 100 zł czyli podatek 0 zł, a na liście ZASIŁKI ZUS 1500 zł podatek 224 zł. I to jest prawidłowy sposób wyliczenia tego wynagrodzenia prawda?

Teraz łącząc te wynagrodzenia na jednej liście płac, suma brutto wyniesie 1600 zł, czy według państwa od tej kwoty powinnam naliczyć podatek? Czy to jest zgodne z przepisami?
Awatar użytkownika
Monika
 
Posty: 477
Rejestracja: pt, 16 listopada 2007 8:24
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: Monika » pt, 24 stycznia 2014 14:52

Tak, jest to zgodne z przepisami.
KasiaL
Posty: 20
Rejestracja: czw, 23 stycznia 2014 7:51

Post autor: KasiaL » pn, 27 stycznia 2014 9:40

Przykład rozliczenia listy płac z uwzględnieniem wynagrodzenia chorobowego i zasiłku chorobowego
Pracownik został zatrudniony w dniu 10 stycznia 2012 roku z wynagrodzeniem w wysokości 2000 zł miesięcznie. W marcu 2012 roku pracownik przebywał na zwolnieniu lekarskim w okresie od dnia 5 do 16 marca (łącznie 12 dni), za które pracodawca wypłacił wynagrodzenie chorobowe. W kwietniu natomiast pracownik chorował w okresie od dnia 1 kwietnia do 25 kwietnia. W miesiącu kwietniu pracownik będzie miał zatem prawo do wynagrodzenia chorobowego za okres od dnia 1 do 21 kwietnia (mija już łącznie 33 dni w roku kalendarzowym, za które pracodawca wypłaca wynagrodzenie chorobowe), zasiłku chorobowego za okres od dnia 22 do 25 kwietnia oraz wynagrodzenia za przepracowaną część miesiąca za okres od dnia 26 do 30 kwietnia. Podstawą do wyliczenia wynagrodzenia chorobowego oraz zasiłku będzie kwota 2000 zł. Mając ustaloną podstawę możemy ustalić jego wynagrodzenie chorobowe:
Podstawa brutto = 2000 zł
Podstawa netto = 2000 zł &#8211; 13,71 % z 2000 zł = 1725,80 zł
Wynagrodzenie chorobowe: 1725,80/30 * 80 % * 21 (dni choroby) = 966,33 zł
Następnie ustalamy wysokość zasiłku:
Podstawa brutto = 2000 zł
Podstawa netto = 2000 zł &#8211; 13,71 % z 2000 zł = 1725,80 zł
Zasiłek chorobowy: 1725,80/30 * 80 % * 4 (dni choroby) = 184,08 zł
Następnie ustalamy wysokość wynagrodzenia za przepracowaną część miesiąca:
2000 &#8211; 2000/30 * 25 (łącznie dni choroby) = 333,33 zł
Możemy teraz przystąpić do sporządzania listy płac. Podstawą do składek społecznych pracownika jest wynagrodzenie za przepracowaną część miesiąca. Od wynagrodzenia chorobowego odprowadza się bowiem tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne, a od zasiłku tylko podatek dochodowy:
Podstawa składek społecznych: 333,33 zł
ZUS należny od pracownika: poz. 3 + 4 + 5 = 32,53 zł + 5 zł + 8,16 zł = 45,69zł
Ubezpieczenie emerytalne: 9,76 % z 333,33 zł = 32,53 zł
Ubezpieczenie rentowe: 1,5 % z 333,33 zł = 5 zł
Ubezpieczenie chorobowe: 2,45 % z 333,33 zł = 8,16 zł
Podstawa składki zdrowotnej i podatku: 333,33 zł &#8211; 45,69 zł + 966,33 zł = 1253,97 zł
Koszt uzyskania przychodu: 111,25 zł
Podstawa podatku: 1253,97 &#8211; 111,25 + 184,08 zł = po zaokrągleniu 1327 zł
Podatek: 18 % z 1327 zł = 238,86 zł
Ulga podatkowa: 46,33 zł
Zaliczka na podatek: 238,86 zł &#8211; 46,33 zł = 192,53 zł
Ubezpieczenie zdrowotne 9 % z 1253,97 zł = 112,85 zł
Ubezpieczenie zdrowotne 7,75 % z 1253,97 zł = 97,18 zł
Podatek do urzędu skarbowego = 192,53 zł &#8211; 97,18 zł = po zaokrągleniu 95 zł
Do wypłaty: 333,33 zł + 966,33 zł + 184,08 zł &#8211; 45,69 zł &#8211; 112,85 zł &#8211; 95 zł = 1230,20 zł
KasiaL
Posty: 20
Rejestracja: czw, 23 stycznia 2014 7:51

Post autor: KasiaL » pn, 27 stycznia 2014 9:41

Zgadzam się to jest zgodne z przepisami
KasiaL
Posty: 20
Rejestracja: czw, 23 stycznia 2014 7:51

Post autor: KasiaL » pn, 27 stycznia 2014 10:19

ale gdyby już okres chorobowego obejmował tylko zasiłek w kwocie 2150 zł a wynagrodzenie za część miesiąca wynosiło by 120 zł to to wyliczenie powinno wyglądać tak:
1. Podstawa składek społecznych: 120,00 zł
2. Suma ZUS: 16,45
3. Podstawa składki zdrowotej:
9% 9,32
7,75% 8,03
4. KUP ustawowe 111,25
5. KUP potrącone 103,55 !!! powinno być !!!
6. Podstawą opodatkowania w tym wypadku jest kwota zasiłku 2150,00
tylko i wyłącznie
7. 2150 * 18% - (ulga pdt.) 46,33 = 340,67
8. 340,67-8,03 = 332,64
9. zaliczka na pdt. do US 333 zł
10. Do wypłaty 1911,23 zł

A według państwa programu KUP powinny być uwzględnione od kwoty 2253,55 (brutto - suma zus + zasiłek), w ten sposób podatek jest źle liczony i napewno nie zgodnie z przepisami.
KasiaL
Posty: 20
Rejestracja: czw, 23 stycznia 2014 7:51

Post autor: KasiaL » pn, 27 stycznia 2014 10:25

podstawa składki zdrowotnej i podatku w państwa programie to jedność a wg. przepisów to dwie odrębne rzeczy, dlatego źle uwzględniane są koszty uzyskania. Należy rozdzielić sposób ich wyliczenia i będzie po problemie.
ODPOWIEDZ