JPK w pytaniach

Napisz jakie masz sugestie oraz pytania odnośnie działania programów R2fk, R2księga, R2środki, R2środkiPRO i R2środkiSBO. Możesz tu także zgłaszać wszelkie błędy, usterki czy nieprawidłowości nieopisane w części FAQ, z którymi spotkałeś się podczas pracy z programami.
Janusz P
Posty: 4
Rejestracja: ndz, 07 sierpnia 2016 11:59

JPK w pytaniach

Post autor: Janusz P » czw, 23 listopada 2017 9:04

Jak wprowadzić prawidłowo do księgi lub ryczałtu ewid. poniższe zdarzenia gospodarcze aby prawidłowo zostały zweryfikowane w pliku JPK:
1. Raport miesięczny fiskalny (nie ma kontrahenta, NIP) - jakie dane wstawić?,
2. DW ze sprzedaży dziennej, miesięcznej, gdy podatnik nie posada kasy fiskalnej (nie ma kontrahenta, NIP) - jakie dane wstawić?
3. Faktury sprzedaży wystawione na osoby nieprowadzące działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (brak NIP) - czy w miejscu na NIP wpisać słowo brak ,
4. Faktury sprzedaży zakupu UE i zagraniczne - adresy Kontrahentów i NIPY nie można zweryfikować.
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: sławek » czw, 23 listopada 2017 12:47

Odpowiadając zbiorczo na wszystkie pytania:

Konstrukcja JPK-VAT wymaga, aby wszelkie dane wysyłane w tym formacie zawierały dla każdej pozycji m.in. dane kontrahenta (w tym identyfikator podatkowy/NIP) oraz numer dokumentu.
Koniecznie więc, niezależnie od tego, czy księgujemy dowód na sprzedaż dzienną czy raport fiskalny - dane kontrahenta należy wprowadzić. Może to być fraza "Sprzedaż paragonowa", mogą to być dane firmy - sprzedawcy, ale uzupełnione muszą być.
W przypadku NIPu na sprzedaży możemy albo dla kontrahenta wprowadzić słowo "BRAK", albo pole zostawić puste; w tym drugim przypadku program R2księga w trakcie przygotowywania JPK-VAT poinformuje nas na których kontrahentach nipu nie znalazł i samodzielnie wstawi słowo "BRAK" do pliku JPK-VAT.

4. Weryfikacja poprawności nipów dotyczy tylko kontrahentów polskich. Dla kontrahentów zagranicznych na wersji MAXI programu R2księga od najbliższej aktualizacji damy możliwość weryfikacji czy kontrahent jest podatnikiem unijnym VAT.
robkow
Posty: 30
Rejestracja: pn, 02 maja 2016 23:34

JPK na serwer testowy

Post autor: robkow » ndz, 26 listopada 2017 8:14

Czytałem że aby wysłać testowy plik JPK, numer NIP powinien
się składać z samych jedynek, wtedy serwer MF uzna że jest to testowa
wysyłka.
Zmieniając ustawienia w programie R2FK wg. instrukcji na środowisko
TRYB DIAGNOSTYCZNY i po wygenerowaniu JPK , gdy przeglądam plik widzę że NIP firmy jest normalny zamiast tych jedynek.
Czy w tym trybie diagnostycznym prawidłowo jest generowany JPK
aby zrobić wysyłkę testową.?
Ja będę miał obowiązek składać pliki JPK od 2018 i chciałem
wcześniej przetestować.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: sławek » pn, 27 listopada 2017 8:29

Obecnie do przetestowania wysyłki - wysyłka na bramkę testową - należy włączyć w programie R2księga/R2fk tryb diagnostyczny i kontynuować wysyłkę w standardowy sposób.

Nip składający się z samych jedynek funkcjonował jako wysyłka testowa ale tylko prze krótką chwilę w połowie roku 2016. Obecnie taka forma wysyłki danych nie jest poprawna.

W celach testowych prosimy korzystać z opcji wysyłki w trybie diagnostycznym (Ustawienia - Środowisko - Zaawansowane).
Krasnal45
Posty: 14
Rejestracja: wt, 21 lutego 2017 20:21

Post autor: Krasnal45 » sob, 02 grudnia 2017 18:42

Od stycznia 2018, pierwszy wysyłany plik JPK za dany miesiąc ma być oznaczany numerem 0, kolejne, korygujące, numerami 1,2,3... itd. Do tej pory pierwszy plik jest oznaczany numerem 1. Czy zostanie to uwzględnione w programie podczas generowania pliku i kiedy?
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: sławek » pn, 04 grudnia 2017 8:23

Naturalnie.
Trzymamy rękę na pulsie, jak m.in. we wszystkich sprawach związanych z JPK.
Stosowna aktualizacja programu powinna pojawić się pod koniec roku - tak, aby wysyłka nowych JPK była możliwa od dnia wskazanego w przepisach.

Przypominamy jednocześnie o naszych samouczkach dotyczących JPK, dostępnych na forum oraz filmach prezentujących wysyłkę JPK
maksimus
Posty: 159
Rejestracja: śr, 13 lipca 2011 23:32
Lokalizacja: Chełm

Post autor: maksimus » wt, 12 grudnia 2017 11:21

Mam kilka uwag dotyczących obsługi wysyłki JPK.

1. W R2fk/księga w "Historii JPK" brakuje mi możliwości dołączenia kolumny z oznaczeniem (numerem) celu złożenia JPK, tzn. czy jest to pierwsza wysyłka (1), czy korekty (2,3 itd.). Cel wysyłki jest widoczny tylko na podglądzie pliku xml w edytorze tekstowym, a przydałoby się, żeby był widoczny przed wysyłką. Na wygenerowanych w pdf oraz wydrukowanych zestawieniach sprzedaży i zakupu też nie widać celu złożenia, co znacznie utrudnia identyfikację wysyłanych plików.

2. Czy program automatycznie numeruje ewentualne wysyłki korekt JPK, bo nie widzę możliwości ręcznego wpisania numeru korekty?

3. Brak możliwości skopiowania w "Historii JPK" numeru referencyjnego wysyłki JPK i w razie problemów z pobraniem UPO w programie, zweryfikowanie numeru za pomocą weryfikatora MF.

4. Czy podczas pierwszej wysyłki JPK (za dany miesiąc) należy zaznaczyć kwadrat "Kontrola doraźna", czy nie należy nic zaznaczać?

5. Co oznacza przycisk "Pokaż metadane" w oknie wysyłki JPK? Czy ten przycisk jest istotny dla osoby wysyłającej? Pytam, bo podczas przyciskania tego przycisku nic się nie pokazuje.

Podczas ostatniej wysyłki JPK plik nie dotarł na serwer, pomimo otrzymania UPO (informacja z US). Wysyłka została ponowiona, tym razem, z zaznaczeniem opcji "Kontrola doraźna". Niestety wg dzisiejszej informacji z US nie ma możliwości sprawdzenia, czy pliki dotarły do US, bo nastąpiła awaria centralnego serwera :wink: . Aż strach pomyśleć, co będzie się działo w 2018 roku :roll: :?
Dlatego też dla księgowych bardzo ważne jest to, aby w razie problemów technicznych centralnego serwera, można było wiarygodnie i bezsprzecznie udokumentować wykonaną z programu wysyłkę i jednocześnie ustrzec się od nakładania przez US przewidywanych, wysokich kar za brak wysyłki.
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: sławek » wt, 12 grudnia 2017 13:03

1. oraz 2. braki dotyczą JPK-VAT(3), który zacznie obowiązywać od nowego roku
Obecnie obowiązuje JPK-VAT(2) na którym opisywane informacje jeszcze przez Ministerstwo Finansów nie zostały wprowadzone.

3. Ciekawe zgłoszenie. Postaramy się mieć je na uwadze.

4. Nie zaznaczamy opcji kontroli doraźnej. Opcja ta będzie przydatna tylko i wyłącznie w momencie kontroli z Urzędu Skarbowego przy żądaniu złożenia JPK-VAT za okres inny niż obowiązkowy miesięczny.

5. Dla użytkownika opcja ta nie jest użyteczna.

6. Jedynym dowodem złożenia i przyjęcia (akceptacji) JPK przez Ministerstwo Finansów jest UPO. Programy R2fk / R2księga / R2firma przechowują historię wysłanych JPK wraz z informacją o pobranych UPO. Liczymy na to, że serwery MF dadzą radę.
maksimus
Posty: 159
Rejestracja: śr, 13 lipca 2011 23:32
Lokalizacja: Chełm

Post autor: maksimus » śr, 13 grudnia 2017 14:52

Jeszcze jedna sugestia dotycząca wysyłki JPK.

Czy istnieje możliwość wprowadzenia w programie dodatkowego pola np. w miejscu Środowisko -->Eksport, na ustawienie dla każdego klienta oddzielnie indywidualnego folderu docelowego dla plików xml z wysyłki JPK. Automatyczna, podpowiadana przez program ścieżka typu: C:\RESET2\Fk.10xx\JPK\VAT\13\17.13.XML nie pozwala na szybkie odnalezienie interesującego nas pliku, chyba że pamięta się go za każdym razem jakoś dodatkowo opisać. Domyślam się, że nr 13 w tym przypadku oznacza numer klienta w bazie danych programu, ale identyfikacja po nazwie byłaby łatwiejsza. "Sztywny" folder docelowy ustawiony dla każdego indywidualnie będzie bardziej funkcjonalny i pozwoli na automatyczne zapisywanie plików we wskazanej lokalizacji dla danego klienta, bez obciążania na komputerach, w większości przypadków, oznaczonego literką C: dysku systemowego :)
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: sławek » czw, 14 grudnia 2017 9:07

Dla biur rachunkowych mogłoby to faktycznie zwiększyć funkcjonalność korzystania z plików JPK.
Przyjrzymy się co można w tym temacie zrobić.
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: sławek » wt, 19 grudnia 2017 16:17

Ostatnia sugestia została rozpatrzona pozytywnie.
Aktualizacja dająca możliwość zmiany ścieżki do zapisu plików JPK powinna pojawić się po świętach.
maksimus
Posty: 159
Rejestracja: śr, 13 lipca 2011 23:32
Lokalizacja: Chełm

Post autor: maksimus » wt, 23 stycznia 2018 15:40

Czy nie dałoby się wprowadzić bardziej przejrzystego przedstawiania wysyłek JPK_VAT niż dotychczas? W tej chwili historia wysyłek JPK znajduje się w okienku tworzenia nowego JPK i tak naprawdę, żeby sprawdzić, czy plik JPK został wysłany trzeba wejść w każdy miesiąc i sprawdzić historię. Wygodniejszy byłby podgląd w tabeli na ekranie komputera, tak jak ma to miejsce przy deklaracjach VAT, gdzie można sobie dodać odpowiednie kolumny i już wiadomo, czy deklaracja została tylko wygenerowana, czy już wysłana, czy też potwierdzona.
Jeżeli jest z tym dużo zachodu dla programistów, to chociaż wprowadźcie w oknie deklaracji VAT możliwość dodania pola systemowego informującego o przygotowanym/wysłanym pliku JPK w danym miesiącu, aby można było dodać sobie nową kolumnę informacyjną.
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: sławek » wt, 23 stycznia 2018 16:31

Proszę poczekać cierpliwie na zmiany dotyczące seryjnej wysyłki JPK_VAT.

Dobre wieści już wkrótce.
stanar1
Posty: 4
Rejestracja: wt, 23 stycznia 2018 22:32

Post autor: stanar1 » śr, 24 stycznia 2018 13:30

Czy po utworzeniu pliku JPK i wysyłce w trybie testowym (wynik pozytywny) mogę ten sam plik wysłać już jako prawidłowy plik JPK czy muszę generować od nowa i ponownie logować się do ePUAP?
Awatar użytkownika
JSz
 
Posty: 114
Rejestracja: śr, 31 maja 2017 14:13
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: JSz » pn, 29 stycznia 2018 8:48

Dzień dobry,

czy w trybie testowym nie był czasem wysyłany jpk z wcześniejszych miesięcy, niż styczeń 2018r. ?
Pierwszy jpk w wersji 3 wysyłamy do 26 lutego br. za miesiąc styczeń.

Pozdrawiam
ODPOWIEDZ