Instrukcja eksportu PPK

Lista najczęściej zadawanych pytań dotyczących korzystania z programów R2płatnik, R2płatnikPRO, R2płatnikSBO opracowana przez pracowników serwisu Reset2.
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
TomekL
 
Posty: 165
Rejestracja: czw, 24 sierpnia 2017 9:40
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Instrukcja eksportu PPK

Post autor: TomekL » śr, 21 października 2020 15:03

W celu naliczania składek PPK należy wykonać poniższe kroki:

1. Program musi być zaktualizowany do najnowszej wersji z menu Aktualizacji programu.

2. W parametrach firmy trzeba wprowadzić % składki PPK podstawowej oraz % składki PPK dodatkowej (składki płaconej przez pracodawcę). Pod guzikami historii składek można też określić daty w jakich zakresie obowiązuje dany % składki:
Obrazek

Ponadto należy pamiętać iż składki na PPK pracodawcy stanowią przychód pracownika w momencie ich wypłaty - standardowo jest to miesiąc wypłaty listy płac. Jeżeli składkę tę przekazujemy w kolejnym miesiącu to zaznaczamy tu również "Uwzględnij przychód PPK z poprzedniego miesiąca". Ustawienie to jest teraz ustawieniem lokalnym dla danej firmy i zostało przeniesione z globalnych Ustawień płacowych.

3. Następnie pracownikowi należy wprowadzić % składek w ewidencji Pracownicze Plany Kapitałowe:
Obrazek

W ewidencji wprowadzamy Zgłoszenie, Rezygnację bądź Zmianę składek PPK:
Obrazek

Data zgłoszenia jest datą, w której pracownik przedłożył wniosek dotyczący PPK, natomiast Data obowiązywania to wiążąca data od kiedy obowiązywać mają zadane warunki (po dacie wypłaty listy). Poniżej wpisujemy Proc.skł.podst. oraz Proc.skł.dod. pracownika, ponadto jeśli pracodawca dla danego pracownika opłaca indywidualnie ustalony procent składki dodatkowej to wprowadzamy go w pozycji Proc.składki pracod., w przeciwnym razie podstawi się tam procent wprowadzony w danych firmy. Można też wprowadzić przy pracowniku Uwagi oraz zatwierdzić Status - program będzie uwzględniał przy naliczaniu tylko te wpisy ze statusem "zatwierdzony".

Pracownikom PPK można też wprowadzić zbiorczo, klikając prawym przyciskiem myszy na liście pracowników w oknie Pracownicy i wybierając "Wprowadź PPK":
Obrazek

Parametryzujemy tu zakres pracowników i rodzaj zgłoszenia.

4. Do wszystkich definicji list płac, na jakich będziemy rozliczali składki PPK, należy dodać pola systemowe je obsługujące:
Obrazek

Można je dodać wchodząc w menu Definicje -> Definicje list płac, następnie wybieramy daną definicję i wchodzimy na zakładkę Pozycja po czym w dowolnym miejscu okna z listą składników klikamy prawym przyciskiem myszy wybierając opcję "Wstaw pola systemowe PPK.
Do definicji w odpowiednich miejscach dodadzą się wtedy pola PPK zakł.podstawowy, PPK zakł.dodatkowy, PPK prac.podstawowy, PPK prac.dodatkowy oraz PPK przychód poprz.mies.

5. Ostatnim etapem naliczania składek jest ich eksport do instytucji finansowej (UWAGA! Eksporty PPK są dostępne tylko w wersji 10 R2Płatnika). Eksporty wybieramy w menu Zbiory -> Eksport danych -> Eksport PPK. Tu mamy do wyboru takie eksporty jak: zgłoszenia, zmiany, rezygnacje, składki (kwoty składek ppk rozliczonych na listach), korekty (jeśli korygowaliśmy składki ppk listami korygującymi) oraz zwolnienia (jeśli zostało zakończone zatrudnienie pracownika).

Eksport musimy za pierwszym razem zdefiniować zgodnie z wytycznymi instytucji finansowej z jaką podpisaliśmy umowę.
Przykładowo w Eksporcie składek (w pozostałych eksportach jest analogicznie) mamy 3 zakładki do zdefiniowania eksportu (Eksport, Ustawienia i Zaawansowane):

Obrazek

Na zakładce Eksport parametryzujemy zakres pracowników jakim chcemy wygenerować plik ze składkami. Ustawiamy również format (XML lub CSV) w zależności od wymogów naszej instytucji oraz określamy ścieżkę zapisu.

Obrazek

Na zakładce Ustawienia można ustawić parametry eksportu, z których najważniejszy jest "Wiersz nagłówka pliku eksportu" . Wklejamy do niego nagłówek (pod warunkiem, że instytucja tego nagłówka wymaga) jaki zawarty jest w schemacie pliku eksportowego - każda instytucja powinna go udostępnić do wglądu. Przykładowy nagłówek dla agenta transferowego MOVENTUM (tylko do wglądu): "10";"GRUPA_PPK 1.00";"2019-07-16 17:03:49";"NIPbezkresek";"REGON";"";"";"7";"";""

Obrazek

Na zakładce Zaawansowane zaznaczamy pozycje jakich w eksporcie wymaga nasza instytucja finansowa. Przycisk domyślne przywróci pola które są obowiązkowe w tym formacie.

Ponadto w oknie oprócz po wygenerowania pliku po naciśnięciu "Ok" można też wysłać eksport bezpośrednio do systemu pewnych instytucji po naciśnięciu "Eksport".
Należy wcześniej ustawić parametry dostępowe do systemu PPK w parametrach firmy (obsługujemy tylko wybrane firmy):

Obrazek

Po konfiguracji możemy bezproblemowo rozliczać PPK do dowolnej instytucji finansowej. Dodatkowe informacje zawarte są w instrukcji obsługi programu pod hasłem "PPK", w Pomocy po naciśnięciu klawisza F1 na wybranym oknie np. Ewidencji PPK, bądź Eksportów PPK ewentualnie pod przykładowymi bezpośrednimi linkami: LINK1 LINK2
ODPOWIEDZ