Księgowanie faktur korygujących

Napisz jakie masz sugestie oraz pytania odnośnie działania programów R2fk, R2księga, R2środki, R2środkiPRO i R2środkiSBO. Możesz tu także zgłaszać wszelkie błędy, usterki czy nieprawidłowości nieopisane w części FAQ, z którymi spotkałeś się podczas pracy z programami.
Grażula
Posty: 77
Rejestracja: wt, 28 listopada 2006 18:00

Księgowanie faktur korygujących

Post autor: Grażula » czw, 12 września 2013 13:33

Witam. Chciałabym poruszyć problem księgowania w kpir faktur korygujących. Już w 2012 r. zaczęły pojawiać się interpretacje organów skarbowych co do momentu ujęcia w kosztach faktur korygujących. Obecnie już chyba wszystkie izby skarbowe potwierdzają , że korekta kosztów uzyskania przychodów, wynikających z otrzymanej faktury korygującej, powinna zostać dokonana w okresie rozliczeniowym, którego dotyczyła pierwotna faktura. O zgrozo, potwierdzają to również sądy. Wiem z wiarygodnego źródła, że nasz urząd skarbowy właśnie zakwestionował prawidłowość rozliczania w bieżących koszty tj. wg daty wystawienia faktury korygującej. Zastanawiam się , jak należałoby zorganizować takie księgowanie w programie. Wg mnie faktura korygująca powinna być zaksięgowana w księdze wg daty wystawienia
( chronologicznie), a dopiero w rozliczeniu PIT przypisana do odpowiedniego okresu. I tu potrzebna byłaby informacja w programie do jakiego okresu (miesiąca) ją zaliczyć i rozliczyć w PIT, oczywiście potrzebny byłby osobny wydruk z księgi takich faktur. Czy ktoś ma doświadczenie w tym zakresie i co na to twórcy programu ? Ten sam problem dotyczy księgowania faktury kosztowej z innego miesiąca i pominiętej w księgowaniu, czy otrzymanej w późniejszym okresie.
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Re: Księgowanie faktur korygujących

Post autor: sławek » czw, 12 września 2013 14:47

Grażula pisze: Wg mnie faktura korygująca powinna być zaksięgowana w księdze wg daty wystawienia ( chronologicznie), a dopiero w rozliczeniu PIT przypisana do odpowiedniego okresu.
Bardziej prawidłowe wydaje się jednak otwarcie okresu którego dotyczy dana korekta.
Baardzo problematycznym byłoby wrzucenie w zamknięty rok kosztu, który, zgodnie z Twoją sugestią, nie byłby wykazany jako pozycja z nadanym numerem kpir.
Bardziej racjonalne jest, po prostu, potraktowanie tego jako korekty - otworzyć okres, wprowadzić jako pozycję księgi, nadać numer kolejny z kpir, umieścić w danym miesiącu, przeliczyć ponownie sumy księgi, przeliczyć pozostałe miesiące narastająco, otworzyć miesiące na właścicielu/-ach, przeliczyć podatek dochodowy, dokonać korekty zeznania rocznego właściciela, wydrukować skorygowane (zawierające odświeżone dane) strony książki pir.
Wprowadzając wpis chronologicznie, w bieżącym roku, a odnosząc go w podatku dochodowym do okresu przeszłego ale bez nadania numeru w księdze nie mielibyśmy podstaw, aby wpis ten traktować jako koszt okresu przeszłego i przeliczać go w podatku dochodowym w zamkniętym okresie.
Rozumiem, że uprzykrzające życie jest otwieranie okresów wcześniejszych, korygowanie ich oraz, przede wszystkim, drukowanie wszystkich miesięcy od miesiąca korygowanego. Zabezpieczeniem przed tym ostatnim może być ustawienie numeracji w księdze dla każdego miesiąca niezależnie (okno firmy - ustawienia - księga/ewidencja - miesięczna numeracja wpisów), ale na tę chwilę jest to jedyny i prawidłowy sposób ujmowania w kosztach dokumentów odnoszących się do przeszłych okresów w świetle nowych orzeczeń dotyczących księgowania faktur korygujących.
ODPOWIEDZ