Leasng operacyjny-ewidencja w R2FK oraz 50% VAT

Napisz jakie masz sugestie oraz pytania odnośnie działania programów R2fk, R2księga, R2środki, R2środkiPRO i R2środkiSBO. Możesz tu także zgłaszać wszelkie błędy, usterki czy nieprawidłowości nieopisane w części FAQ, z którymi spotkałeś się podczas pracy z programami.
Andy
Posty: 28
Rejestracja: śr, 21 stycznia 2015 12:13

Leasng operacyjny-ewidencja w R2FK oraz 50% VAT

Post autor: Andy » pt, 30 stycznia 2015 16:59

Witam,
1.
W pełnej księgowości leasing operacyjny np. pojazdów, sprzętu komputerowego, itp., u leasingobiorcy ewidencjonowany jest na kontach pozabilansowych. Praktycznie w przypadku większej ilości przedmiotów będących leasingowanych prowadzi się dodatkową ewidencję - podobną np. do ewidencji ŚT lub wyposażenia.
Czy jest możliwość, aby poszerzyć w programie R2FK ewidencję ŚT i wyposażenia o ewidencjonowanie obcych środków trwałych wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umów leasingu, wynajmu lub dzierżawy - przypisanych do kont pozabilansowych? Po zakończeniu np. leasingu operacyjnego leasingobiorcy często korzystają z opcji wykupu, wobec czego później pojawia się taki przedmiot w ewidencji ŚT lub wyposażenia.

2.
Temat 50% odliczenia VAT od kosztów eksploatacji samochodów osobowych stanowiących majątek trwały przedsiębiorstwa lub będących przedmiotem leasingu operacyjnego w pełnej księgowości R2FK.

W ustawieniach/konfiguracja/księga/ jest do odznaczenia możliwość "Całe netto od zakupu/leasingu samochodu osobowego na deklaracji VAT". W pomocy wyjaśniono, że takie odznaczenie oznacza: "...czy kwota netto od zakupu lub leasingu samochodu osobowego ma być wykazywana na deklaracji VAT-7 (w części D.2 "Nabycie towarów i usług oraz podatek naliczony...") oraz w rejestrze zakupów VAT w całości, czy tylko w części proporcjonalnej do odliczanego podatku VAT (max 50%). Można zaznaczyć wg własnego uznania, gdyż są różne interpretacje sposobu wykazywania tej kwoty na deklaracji. Domyślnie wyłączone, czyli netto wykazywane jest proporcjonalnie do odliczonego vatu."
Proszę o informację jak się praktycznie korzysta z tej możliwości przy wprowadzaniu dokumentów zakupowych? Skoro jest taka opcja w konfiguracji R2FK, to pewnie oznacza to, że jest również zdefiniowany jakiś np. proces usprawniający obsługę ewidencji takich kosztów. Niestety, ale przerzuciłem całą pomoc dotyczącą R2FK-pełnej księgowości i nie znalazłem odpowiedzi. Może coś pominąłem.
W najbliższym czasie pojawią się kolejne odliczenia proporcjonalnego VAT, tj. od faktur za paliwo. zautomatyzowany proces w pełnej księgowości bardzo by się przydał.
Będę wdzięczny za odpowiedź.
Pozdrawiam.
Andy
Posty: 28
Rejestracja: śr, 21 stycznia 2015 12:13

Post autor: Andy » śr, 04 lutego 2015 11:20

Czy mam szansę na otrzymanie odpowiedzi?
Awatar użytkownika
Elzbam
 
Posty: 141
Rejestracja: pn, 15 lipca 2013 11:17
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: Elzbam » pt, 06 lutego 2015 11:53

1. W planie kont można utworzyć konta bez zaznaczenia pola "bilansowe" na których można prowadzić ewidencję pozabilansową (bez przypisana do bilansu). Tak utworzone konta należy odpowiednio "podpiąć" do wprowadzonego środka trwałego na zakładce "Konta".
2. Parametr w Konfiguracji "Całe netto od zakupu/leasingu samochodu osobowego na deklaracji VAT" dotyczy wpisów zakupowych na których w kolumnie "Cel" wybrano "bl" (bez odliczenia dot. zakupu/leasingu samochodów).
W celu zaksięgowania zakupu, od którego przysługuje nam 50% odliczenia vat przy najprostszej konfiguracji (czyli ta sama 4) wystarczy kwotę netto podzielić na pół i wprowadzić w jednej pozycji z celem "so" a w drugiej pozycji z celem "bl". W programie nie ma automatu, który za nas wybierze takie konta - mechanizm nie jest tak jednoznaczny jak w przypadku KPiR.
Andy
Posty: 28
Rejestracja: śr, 21 stycznia 2015 12:13

Post autor: Andy » pn, 09 lutego 2015 11:45

Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Ad. 1.
Oczywiście jest to jakieś prowizoryczne rozwiązanie. Czy jednak nie warto by było w ramach obsługi środków trwałych rozwiązać ten temat kompleksowo? Z jednej strony mamy obce środki wprowadzone na ewidencję pozabilansową, a z drugiej mamy nakłady/inwestycje w obce środki trwałe - przypisane do tych środków - które podlegają trochę innym zasadom umorzenia/amortyzacji. Czy moglibyście Państwo rozważyć wprowadzenie takich funkcjonalności w programie R2FK?

Ad. 2.
Na chwilę obecną korzystanie z takiej formy wprowadzania kosztów eksploatacyjnych pojazdów jest jeszcze do przeżycia. Natomiast już niedługo, od 1 lipca, ilość faktur z dzieleniem podstawy VAT na pół, czy też przeksięgowaniem 1/2 VAT w koszty będzie znacznie większa, gdyż pojawią się faktury związane z zakupami paliwa. Ręczne rozbijanie podstawy VAT może prowadzić do błędu lub dłuższego wprowadzania takiego dokumentu. Proszę zwrócić uwagę na oprogramowanie innych producentów. Niektórzy bardzo fajnie poradzili sobie z rozwiązaniem tego tematu wprowadzając automatyzm działania przy wpisywaniu takich faktur.
Bardzo polecam temat Państwa uwadze.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: sławek » pn, 16 lutego 2015 8:56

1. Sprawdzamy zarówno pod kątem możliwości wprowadzenia do programu, jak i ze względu na zainteresowanie Użytkowników. Nie wykluczamy, że takie rozwiązanie pojawi się w programie, jednak raczej w serii PRO niż w standardzie

2. Trudność wprowadzenia uniwersalnego rozwiązania polega na tym, że ustawienia kont do księgowania mogą być różne u różnych Użytkowników; Nad mechanizmem pracujemy, staramy się stworzyć taki, który będzie użyteczny dla szerszego grona naszych Klientów. Na lipiec postaramy się wyrobić z w/w mechanizmem
Andy
Posty: 28
Rejestracja: śr, 21 stycznia 2015 12:13

Post autor: Andy » pn, 16 lutego 2015 11:44

Bardzo dziękuję za odpowiedź.

W pierwszym temacie chciałbym delikatnie zwrócić uwagę, że może warto by prześledzić konkurencję i jej obecną politykę cenową w stosunku do biur rachunkowych. Mam wrażenie, że w ostatnim czasie trochę się zmieniło z korzyścią dla BR.
Rozbudowywanie wyłącznie wersji PRO o podstawowe funkcjonalności, również te wspomniane w innych wątkach, jakie u konkurencji są dostępne w wersjach podstawowych, przy obecnej cenie wersji PRO, może przekreślić atrakcyjność Waszego oprogramowania. Proszę pamiętać, że na rynku funkcjonują biura 1-3 osobowe nie potrzebujące do obsługi własnych systemów księgowych stosowania rozwiązań serwerowych.

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Post autor: sławek » pn, 16 lutego 2015 14:20

Podstawowe funkcjonalności zawarte są w wersjach STANDARD i MAXI
Do wersji PRO wprowadzane są zwykle jednak mniej powszechnie używane funkcje, za to bardziej wysmakowane

Decyzję co do wersji w której dostępna będzie ta funkcjonalność podejmą oczywiście odpowiednie czynniki, między innymi po przeanalizowaniu funkcji naszego programu i programów konkurencji ;)


Wersjami programów staramy się dopasować do oczekiwań Klientów. Rozwiązania serwerowe dla jednych;
wersje STANDARD i MAXI np. dla kilkuosobowych biur rachunkowych (łącznie z instalacjami na niewspieranych przez producenta - Microsoft systemach Windows XP)

Nie zostawiamy samym sobie żadnych Klientów, niezależnie od skali działania czy wielkości firmy
rose61
Posty: 1
Rejestracja: śr, 11 marca 2015 18:46

Post autor: rose61 » śr, 11 marca 2015 19:01

Z jednej strony mamy obce środki wprowadzone na ewidencję pozabilansową, a z drugiej mamy nakłady/inwestycje w obce środki trwałe - przypisane do tych środków - które podlegają trochę innym zasadom umorzenia/amortyzacji....






________________________________________
http://www.learnalanguage.com/learn-english/
http://www.learnalanguage.com/learn-danish/
http://www.englishlanguage.ie/
ODPOWIEDZ