Import faktur sprzedażowych z JPK vs obsługa błędów

Napisz jakie masz sugestie oraz pytania odnośnie działania programów R2fk, R2księga, R2środki, R2środkiPRO i R2środkiSBO. Możesz tu także zgłaszać wszelkie błędy, usterki czy nieprawidłowości nieopisane w części FAQ, z którymi spotkałeś się podczas pracy z programami.
Garczar
Posty: 34
Rejestracja: śr, 21 czerwca 2017 21:29

Import faktur sprzedażowych z JPK vs obsługa błędów

Post autor: Garczar » pn, 08 czerwca 2020 9:09

Dzień dobry,

kiedy można spodziewać się obsługi błędów podczas importu faktur sprzedażowych z plików JPK?
Aktualnie przy błędzie podczas takiego importu są dwa sposoby obsługi błędów.
1) Najprawdopodobniej przy błędzie "mniejszej" wagi, program zatrzymuje się, wyświetla komunikat o błędzie i czeka na reakcję użytkownika.
Dlaczego nie można użyć CHECK BOX-a o znanej i lubianej przez użytkowników opcji: "zastosuj do pozostałych"?
Dlaczego nie może to odbyć się na zasadzie automatycznego pominięcia dokumentu, i możliwości wydruku raportu z kłopotami jakie spotkaliśmy?
2) Najprawdopodobniej przy błędzie "większej" wagi, program zatrzymuje się, wyświetla komunikat o błędzie i daje możliwość wyłącznie przerwania importu. Nie ma możliwości pominięcia dokumentu.
Wówczas program wyświtla komunikat, który dokument mu się nie podoba. Daje możliwość jedynie wyjścia z importu. Co wówczas robimy? Używamy jakiegokolwiek edytora tekstowego i usuwamy ten dokument z JPK. Uruchamiamy ponownie import. I co się dzieje dalej? A no program pokazuje nam kolejny dokument, który mu się nie podoba. I my ponownie go usuwamy, aż wszystkie w/w dokumenty zostaną usunięte.
Dlaczego program nie może tego dokumentu pominąć, i na końcu pokazać raport o dokumentach które nie zostały zaimportowane i dlaczego nie zostały zaimportowane?
Zaznaczam, że pracujemy na plikach JPK, które przez administrację skarbową są przyjmowane bez zarzutów. A błędy importu dotyczą sytuacji, gdzie np. dokonano krajowej sprzedaży opodatkowanej stawką 23% dla kontrahenta z NIP-em innym niż PL (np. De, IE etc).

Ponadto w sytuacji gdy mamy zamknietą deklarację (np. CIT). Podczas importu przy każdym dokumencie pojawia się komunikat o tym, iż deklaracja jest zamknięta. Pojawia się pytanie:
"Kontynuować? TAK/NIE".
Jeśli damy TAK, wówczas przy kolejnym dokumencie pojawia się znowu ten sam komunikat.
Jeśni damy NIE, wówczas program nie przerywa importu danych. A przechodzi do kolejnego dokumentu, i pyta o to samo. Jak wyjśc z tej pętli?

W ostatnich słowach dodam, że irytującym jest fakt pytania programu, czy pobrać kurs walut z internetu podczas importu faktur z JPK. Podczas gdy w pliku mamy wiele walut, z różnych dat, program wielokrotnie pyta, czy pobrać taki kurs. I oczywiście czeka na reakcję użytkownika. Czy można to bardziej zautomatyzować? Być może check box, aby dla każdego kolejnego pytania stosować analogiczną odpowiedź?

Wszystko powyższe sprawia, że import faktur w programie FK jest zajęciem dość czasochłonnym.
Chciałem zauważyć, że proces masowej wysyłki plików JPK został przez w programie FK moim zdaniem opracowany wzorcowo. Program przygotowuje JPK-i w wybranych firmach. A jeśli ma problem, to "nie stoi i nie czeka" na reakcję użytkownika. On pomija problem, i działa dalej. A jak skończy, to po prostu informuje, gdzie i jaki miał problem. O to chodzi, aby import danych działał podobnie.

łączę pozdrowienia
rg
Awatar użytkownika
sławek
 
Posty: 735
Rejestracja: pn, 03 marca 2008 11:11
Lokalizacja: SYMFONIA sp. z o.o.
Kontakt:

Re: Import faktur sprzedażowych z JPK vs obsługa błędów

Post autor: sławek » pn, 08 czerwca 2020 11:04

Dzień dobry,

1. Jeśli chodzi o występujące przy imporcie błędy, których my wciąż nie jesteśmy w stanie u siebie zasymulować: w dalszym ciągu (tak jak przy Państwa dotychczasowych zgłoszeniach serwisowych w tym temacie) bardzo prosimy o udostępnienie przykładowego pliku na którym uda nam się wywołać zgłaszane problemy (przypominamy o anonimizacji danych). Nie wiedząc jakiego rodzaju błędy mają Państwo na myśli nie przyblokujemy ich obsługi w ciemno. Nieustająco prosimy o udostępnienie próbki do analizy przypadku (przy okazji: dokumenty sprzedaży krajowej ze stawką 23% na kontrahenta z vat id nie-polskim - na naszych przykładowych danych - importują się zarówno z plików JPK_FA, jak i z plików JPK_VAT).

2. Pytanie o pobranie kursu walut - zachowaniem programu steruje parametr dostępny w menu Ustawienia - Konfiguracja. Parametr "Pobieranie kursów z internetu podczas wpisywania dowodów księgowych" przestawiony na "Pobieraj bez pytania" powinien rozwiązać zgłaszany problem.

3. Ze względów bezpieczeństwa postulowanych przez Użytkowników staramy się zniechęcać Użytkowników do ingerowania narzędziami masowymi jak import dokumentów w zamknięte okresy - stąd brak opcji "tak dla wszystkich" przy imporcie dokumentów, gdy deklaracja CIT jest już zamknięta. Natomiast wybór "Nie" przy pytaniu o kontynuację importu powinien ten import anulować, co postaramy się poprawić w jednej z najbliższych aktualizacji.


Cieszymy się jednocześnie, że masowe eksporty plików JPK_VAT (dostępne w menu opcji dostępnych dla biur rachunkowych w menu Zbiory - Wybór firmy) sprawdzają się i ułatwiają pracę. Przed nami kolejne wyzwanie: modyfikacja tej opcji tak, aby działała również z nowymi - poszerzonymi JPK_V7M i V7K, które zastąpią dotychczasowe deklaracje VAT-7/7K już od - najprawdopodobniej - 01.10.2020. Liczymy na to że podołamy wyzwaniu.
ODPOWIEDZ