Szkoda, że w programie nie mam możliwości definiowania rejestrów VAT wg własnego uznania. Potrzebuję osobnego rejestru na wydatki inwestycyjne - budowa budynku (rejestr ten muszę załączać co miesiąc do urzędu skarbowego), również sprzedaż chciałabym drukować osobno w podziale na np. fiskalizowaną i nie fiskalizowaną . W tym celu chciałam wykorzystać tzw. kontrakty, ale okazuje się, że nie mogę wydrukować np. samych wydatków inwestycyjnych, bo drukuje się wszystko. Nie wiem dlaczego, ale jaki założyłam kontrakt na „ otrzymane refundacje” ( apteka) to kontrakt ten jakimś cudem podstawił się po zakup towarów i nie idzie go przy towarach skasować, muszę wskazać inny „kontrakt”, ale ja nie chcę tworzyć niepotrzebnych kontraktów .
Czy w programie mogłabym prowadzić ewidencję wydatków na budowę, która posłużyłaby również do rozliczenia budowy ? Próbowałam wykorzystać tzw. „ODDZIAŁY” . Też nie wypaliło. Musiałabym wszystkie księgowania dzielić na oddziały. Jak chciałam się wycofać z „Oddziałów” to też nie mogłam wykasować go, musiałam całe księgowanie usunąć i od nowa zaksięgować. Zdarza się też, że musimy korygować ewidencję VAT (zakupu czy sprzedaż ) z uwagi na pominięte w rozliczeniu faktury, czy to będzie oznaczało, że muszę dla jednej faktury przedrukować całą ewidencję , np. 50 stron ? W takim wypadku założyłabym dodatkową ewidencję na tę pominiętą fakturę + wydruk zbiorczy sumujący dwie ewidencje. Ewidencja VAT zakup - na 14 kolumn wartościowych wykorzystuję trzy kolumny, to po co drukuje mi się reszta pustych kolumn ?
Ewidencje VAT
cóż, jak ministerstwo finansów pozwoli na tworzenie rejestrów i składanie deklaracji vat według własnego uznania, to pewnie w programie też się to pojawi
póki co możesz faktycznie korzystać z biblioteki oddziałów
dobra wiadomość: nie do każdego wpisu musisz dodać oddział
możesz założyć sobie 1 oddział - wydatki inwestycyjne i przypisywać go wtedy, kiedy to konieczne
rejestr sprzedaży możesz wydrukować wtedy łączny dla całej firmy, dodatkowo uzyskując wydruk tylko dla inwestycji
póki co możesz faktycznie korzystać z biblioteki oddziałów
dobra wiadomość: nie do każdego wpisu musisz dodać oddział
możesz założyć sobie 1 oddział - wydatki inwestycyjne i przypisywać go wtedy, kiedy to konieczne
rejestr sprzedaży możesz wydrukować wtedy łączny dla całej firmy, dodatkowo uzyskując wydruk tylko dla inwestycji
Jeżeli chodzi o rejestry VAT , to żadne przepisy nie narzucają sztywnej formy , co innego deklaracja. Jak pisałam wcześniej „oddziały” też tu na nic ( powtarzam się, ale..) chyba, że utworzę oddziały również na pozostałe koszty i całość będę dzielić na oddziały, co oczywiście jest mi zbędne. Wydrukuję wówczas odrębne rejestry wg oddziałów. Problem jest jak mam tylko utworzony jeden oddział na szczególne koszty, wówczas wydrukuję rejestr na ten oddział, a na pozostałe koszty, czy też jeden rejestr VAT całościowy już nie ma możliwości. Jak utworzę oddziały to ewidencja VAT będzie drukowała się tylko wg oddziałów. Sprawdzone ! Najgorsze to to , że tych oddziałów nie można wykasować z wpisów, tylko mogę zmienić na inny oddział lub kasować wpisy i wprowadzać od nowa bez „oddziałów”. Podobnie jest z „kontraktami”.