Historyzacja niektórych danych

Ewidencja pracowników

Niektóre pola poszczególnych ewidencji mogą podlegać historyzacji. Polega to na zapamiętaniu wartości danego pola w przedziałach czasowych, aby później można było się odwołać do jego wartości według określonej daty. Przykładem może być tutaj pole Koszty uzyskania w oknie URZĄD SKARBOWY, które może się zmieniać w różnych latach. Można nie używać historyzacji i pamiętać tylko aktualną wartość tego pola, jednak nie pozwoli to na historyczny wgląd w dane i poprawne wydrukowanie np. deklaracji PIT z poprzednich lat. Używanie historyzacji jest wygodniejsze i zapewnia większą integralność danych.

Aby skorzystać z historyzacji należy:

Aby powrócić do standardowej edycji pola należy skasować wszystkie wpisy z historii.

Innym przypadkiem historyzacji jest przenoszenie do historii wartości grupy pól. Na przykład jeśli zmianom podlegają dane dotyczące dowodu osobistego w danych personalnych, odpowiadają za to 4 pola: Seria i nr, Organ wydający, Data wydania i Data ważności. Program po zmianie wartości któregokolwiek pola z grupy, zapyta:

Jeśli odpowiemy 'Tak', do historii zostaną przeniesione stare wartości, a nowe pozostaną w głównym oknie. Kolejna zmiana wartości pola z grupy, spowoduje kolejne pytanie i utworzenie w historii następnego rekordu z poprzednimi wartościami. W tym wypadku w historii znajdują się tylko wartości stare, zaś aktualne pozostają zawsze w głównym oknie. W historii grupy pól można jedynie edytować daty obowiązywania, bądź usuwać rekordy. Wejście do okna z historią odbywa się podobnie jak w poprzednim przypadku, trzymając <Alt> i naciskając lewy przycisk myszy na kontrolce odpowiadającej któremukolwiek polu z grupy. Działanie tego mechanizmu jest uzależnione od włączenia opcji Włącz zapamiętywanie niektórych danych w historii w ustawieniach kadrowych.