Definicje zestawień wg klucza

Definiowanie i nadzór

Zestawienia wg klucza są bardzo uniwersalną formą zestawień. Dzięki nim można w zbiorczej formie zebrać dane zarówno kadrowe, jak i związane z naliczeniami wynagrodzeń.

Przed sporządzeniem zestawienia wg klucza musimy je najpierw zdefiniować. Wchodzimy Definicje - Zestawienia wg klucza. Nowe zestawienie tworzymy klawiszem Ins.

Konfigurujemy:

Z przygotowanych tutaj zestawień możemy tworzyć zestawienia kadrowe (Raporty-Zestawienia według klucza).

Zestawienie

Zestawienia wg klucza możemy tworzyć z podziałem na kilka różnych kryteriów:

Składniki

Na uwagę zasługują Dostępne pola kadrowe. Podzielone są one na grupy zgodnie z fizyczną strukturą danych kadrowych. Grupy mogą być różnych rodzajów:

W zależności od rodzaju grupy podczas wyboru danego pola do zestawienia zaznacza się odpowiednia Selekcja wg. Oznacza to, że podczas tworzenia zestawienia, w którym zostały wybrane pola z pewnych grup, należy określić odpowiednie okresy. I tak dla wybranych pól rodzaju zaznacza się Selekcja według ewidencji co oznacza, że przed utworzeniem zestawienia trzeba będzie określić okres ewidencji, z których będą pobrane wartości tego pola, a w zestawieniu ukażą się wszystkie wartości danego pola, których okres ważności zawiera się ("zazębia się") w zadanym okresie. Natomiast dla pól rodzaju zaznaczona zostanie Selekcja według aktualnych danych, co oznacza że podczas przygotowywania zestawienia należy podać datę ważności danego pola, a w zestawieniu ukaże się wartość danego pola aktualna w zadanym dniu. Podanie daty pustej spowoduje wyświetlenie najbardziej aktualnej wartości (z ostatniego okresu).

Najlepiej to zobaczyć na przykładzie: jeśli wybierzemy to samo pole, ale z różnych grup:

  1. rodzaj pracy UMOWY O PRACĘ

  2. rodzaj pracy UMOWY O PRACĘ

Dla pierwszego określamy Selekcja wg ewidencji, dla drugiego wg aktualnych danych. Załóżmy, że dany pracownik w 2016 roku zatrudniony był jako murarz, a w 2017 jako brygadzista. Jeśli w zestawieniu określimy ewidencje od 01-01-2016 do 31-12-2017, a aktualne dane z dnia 22-07-2017 to w zawartości pierwszego pola otrzymamy: murarz, brygadzista - czyli wszystkie rodzaje pracy, jakie za podany okres wykonywał, a w zawartości drugiego: brygadzista - czyli rodzaj pracy, jaki wykonuje na dzień 22-07-2017.

UWAGA1. W pierwszym przypadku brane pod uwagę są wpisy z ewidencji nie tylko zawierające się w podanym okresie - wystarczy że się "zazębiają", tzn. choć jeden dzień wpisu obejmuje zadany okres.
UWAGA2. W drugim przypadku możemy podać pustą datę aktualnych danych - w takim przypadku program wybierze najbardziej aktualną wartość.

Dostępne składniki, pola systemowe i pola z kart pracy to zbiór pól, przybierających wartości liczbowe i kwotowe, podzielonych na grupy w zależności od miejsca skąd są pobierane:

Filtry

Zakres zestawienia wg klucza możemy ograniczyć już na etapie definicji stosując filtry. Działają one na poszczególnych tabelach aplikacji, w taki sposób, że zawężają zakres danych każdej tabeli używanej w zestawieniu. W filtrach wpisujemy listę tabel aplikacji, które chcemy filtrować, oraz dla każdej z nich zestaw parametrów filtrowania w postaci Operator logiczny - Pole - Operator - Wartość, gdzie:

Lista tabel i pól dostępnych w aplikacji jest dostępna tutaj.

Na przykład dla tabeli PRACOWNICY zestaw parametrów może wyglądać tak:

 Identyfikator>'001'
andIdentyfikator<'099'

co będzie oznaczało, że zakres tabeli PRACOWNICY będzie zawężony do pracowników o identyfikatorach pomiędzy '001' i '099'

Parametry wydruku

Wydruk zestawienia wg klucza możemy otrzymać w dwóch formach: standardowej tabelki lub w formie kolumn z opisem wewnątrz, podobnie jak na wydruku list płac. Przy wyborze należy kierować się czytelnością wydruku - przy kilku składnikach tabela standardowa jest bardzo czytelna, natomiast przy większej ilości składników przejrzyste zestawienie otrzymamy w drugiej, bardziej opisowej formie. Przy konfiguracji wydruku określamy następujące parametry:

Uprawnienia

Ponieważ zestawienia wg klucza mogą pobierać dane różnego typu, dla każdego zestawienia możemy indywidualnie określić grupy użytkowników, które będą miały możliwość korzystania z tego zestawienia. Dzięki takiemu rozwiązaniu różne zestawienia wg klucza mogą być dostępne dla różnych użytkowników.